De wekker gaat! Ik rek me uit, glimlach en sta volledig uitgerust en vol energie op. Ik heb zin in de dag die gaat komen.
Vol zelfvertrouwen stap ik in de trein op weg naar mijn werk. In de trein check ik voor de zekerheid nog even mijn agenda. Alle meetings die ik heb, heb ik al goed voorbereid. Er zitten twee lastige onderwerpen bij. Eentje die inhoudelijk heel lastig en complex is en de ander met een voor mij lastig persoon. “Kom maar op” denk ik dan, want ik houd wel van een uitdaging, en kijk tevreden naar het voorbij vliegende landschap en de zon die net op komt. Ik maak me absoluut geen zorgen en ik weet nu al dat ik aan het einde van de dag met een voldaan gevoel weer terug naar huis ga en samen met mijn collega’s mooie dingen bereikt heb die er echt toe doen. Eenmaal op mijn werk aangekomen vind ik het leuk om mijn collega’s weer te zien. We maken grapjes en hebben plezier en gaan daarna hard aan de slag. Ik werk aan projecten waar ik veel energie van krijg en waar ik passie voor voel. Tijdens de lunch spreek ik een collega aan wie ik een aantal zaken voorleg die mij bezig houden. Hij stelt mooie vragen waardoor ik weer nieuwe ideeën krijg. Wat fijn!!
Mijn meetings zijn goed verlopen. De dag was goed en ik kijk alweer uit naar de dag van morgen! Ik kom thuis, geef mijn dochter en man een knuffel. Het is fijn om thuis te zijn en ik heb nog meer dan genoeg energie over voor alles wat er écht toe doet.
Voor mij zou dit een perfectie dag kunnen zijn in mijn werkende bestaan: plezier, samenwerken, goede balans tussen spanning en ontspanning, geïnspireerd raken, energie hebben en passie hebben voor wat ik doe, dragen er toe bij dat ik een gelukkig mens ben. Lukt dit elke dag? Nee zeker niet, maar door dit voor ogen te houden maak ik keuzes die hieraan bij dragen.
Het is mijn stellige overtuiging dat gelukkige mensen een positieve bijdrage leveren aan het succes van een organisatie. Het internet staat vol met allerlei artikelen over dit onderwerp. Veel artikelen gaan over welke factoren belangrijk zijn voor “de gelukkige medewerker” en top tiens over wat gelukkige medewerkers opleveren voor de organisatie. Hoewel er zeker een kern van waarheid zit in al deze artikelen en dat er een grote gemene deler bestaat ontken ik ook zeker niet. Echter, de definitie van geluk zal voor ieder persoon anders zijn. De medewerker zelf is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen geluk, dat staat voor mij voorop. Je staat zelf aan het roer van je eigen bestaan en vrijwel iedereen is in staat om zelf keuzes te maken. In een arbeidsrelatie geldt echter “it takes two to tango”. Wat mij betreft zou dan ook iedere leidinggevende aandacht moeten hebben voor wat geluk betekent voor zijn of haar medewerkers. Hiermee heeft de leidinggevende ook echte aandacht voor de individuele medewerker en zal er een veilige omgeving zijn om vrij uit te kunnen spreken. En als dan de conclusie is dat de organisatie niet bij kan dragen aan het geluk van de medewerker, laten we dat dan alsjeblieft accepteren. Dit is geen wanprestatie van de medewerker of van de organisatie. Sterker nog, eerlijk hierover zijn is het meest krachtige wat je voor elkaar in een arbeidsrelatie kunt betekenen. Hier wordt iedereen beter van. Dit vraagt om moed, lef en kwetsbaarheid van beide partijen en is niet makkelijk. Dat besef ik mij terdege. Het is een spannende reis.
Toeval of niet: op dit moment klinkt het nummer “Ik Geloof In Geluk” op de radio. Mooi!
Als loopbaancoach en organisatiedeskundige help en begeleid ik individuen, teams en organisaties tijdens deze reis. Neem contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek.